Gedachtenkracht

Gebruik jij jouw gedachten of gebruiken jouw gedachten jou? Je bent niet de enige die zich laat leiden door de kritische stemmetjes die je o, zo gemakkelijk weerhouden van wat je eigenlijk wilt, wenst of zelfs droomt.

In ons volwassen leven zijn het de wat dieper ingesleten paden in ons brein die ons denken en handelen bepalen. Maar soms lukt het om vanuit een diep en puur verlangen een nieuw hazepaadje in ons brein te creëren. Juist dat mechanisme kun je maximaal in je voordeel leren gebruiken. Zodat de kritische stemmetjes je niet langer besturen in een richting die je steeds veilig binnen je comfortzone houdt of je zelfs verder weg leidt van je werkelijke potentieel. Hoe? dat vertel ik je in deze blog. Maar weet wel, het is geen ‘quick fix’ 😉

Om de hazepaadjes in ons brein om te zetten naar een solide breinpad, is er namelijk een periode van 30 dagen nodig. Een periode van het dagelijks toepassen van het nieuwe denken (of doen). Alleen dan lukt het om het nieuw aangeleerde te consolideren in je hersenen. Het is namelijk niet voor niets dat verandertrajecten vaak mislukken. Het aanleren van nieuw gedrag is pittig, denk maar aan het stoppen met roken of gewicht verliezen. Je begint met het bepalen wat je écht ten diepste wilt of wenst. Dat kan bijvoorbeeld ook een nieuwe baan, succesvol ondernemerschap of eindelijk dat boek schrijven zijn. Die wens vormt je belangrijkste motivator. Vervolgens parkeer je ‘vrijblijvendheid’ ver weg en maak je zelfdiscipline en toewijding tot je belangrijkste compagnons. Deze gaan je namelijk helpen. Kies het moment waarop je start en volg dan 30 dagen lang onderstaande stappen.

Stap 1: Bepaal wat je werkelijk ten diepste wilt of wenst en breng in kaart wat je er tot nu toe van weerhouden heeft.
Stap 2: Creëer een noodzaak.
Wat je hierbij kan helpen is het volgende. Visualiseer jezelf 5, 10 en 15 jaar vooruit. Verbindt je dan met het gevoel van pijn en ongenoegen wat je ervaart als je niets verandert. Vervolgens visualiseer je jezelf dezelfde tijd vooruit en je verbindt je dan met het gevoel van plezier en genoegen wat je ervaart als je het daadwerkelijk hebt bereikt. Hoe je je voelt op dat moment, op die plek in de tijd vooruit.
Stap 3: Onderbreek het beperkende patroon. Zodra je merkt dat het oude vertrouwde patroon (denken, doen of voelen) de kop op steekt en de regie weer dreigt over te nemen, haal je er een pennestreek door. Je vervangt meteen dat oude door het nieuwe, het door jou gewenste (gedrag, gevoel of beeld).
Stap 4: Creëer een krachtig alternatief.  Vervang het oude denken of doen, door positief denken of doen, dat direct gekoppeld is aan wat je bij stap 1 bepaald hebt. Wat je ten diepste wilt en wenst. Zorg bovendien dat je jezelf ook regelmatig beloont als je dit toepast.
Stap 5: Bekrachtigen. Zorg dat je het nieuwe aangeleerde patroon blijft toepassen in de periode van 30 dagen. Ook daarna is het natuurlijk belangrijk om het te blijven bekrachtigen voor jezelf. Ook als je merkt dat het nieuwe, gewenste al steeds vaker toepast, voelt of oproept.
Stap 6: Test jezelf.
Kijk wat het met je doet als je in situaties terecht komt, die voorheen een trigger waren voor het oude patroon. Zodra je merkt dat die impuls verzacht, meer en meer naar de achtergrond verdwijnt, dan ben je op de goede weg.

Naast dat ik deze oefening vaak gebruik bij mijn coachees, heb ik ook zelf ervaren wat de kracht ervan is en ben nog altijd super enthousiast. Probeer het eens uit en ‘see for yourself’. Wat absoluut van meerwaarde is, als je tijdens deze 30 dagen iemand vraagt als ondersteuner, puur als hulpbron. Dat kan bijvoorbeeld een collega, gezinslid, mentor of een coach zijn. Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Leuk als je het hier wilt delen!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *